De voor- en nadelen van diverse fitnessapparatuur

Fitnessapparatuur

We weten allemaal dat sporten gezond is. Veel mensen kiezen dan ook voor een wekelijkse work-out in de sportschool of hebben zelfs thuis de nodige apparatuur staan. Mogelijk ben jij hier ook naar op zoek. Voor elke spiergroep en voor elk doel is er wel een apparaat te vinden. Natuurlijk hebben deze zowel voor- als nadelen en in dit artikel worden deze besproken van de roeitrainer, de loopband, de crosstrainer en de hometrainer.

De roeitrainer

De roeitrainer is een veelgebruikt cardio apparaat. Met een schuifbaar zitje dat heen en weer glijdt over een rails en een trekkoord met handvat kun je het idee enigszins nabootsen van het roeien. Nu ben je vast benieuwd naar de voor- en nadelen van dit apparaat. Je leest het hieronder:

De voordelen:

  • Je traint je hele lichaam. Je gebruikt namelijk niet alleen je armen, maar ook je benen en je billen. Je buik- en rugspieren worden eveneens goed aan het werk gezet.
  • Je verbrandt met dit apparaat veel calorieën.
  • Je bouwt conditie op. Een regelmatige sessie op de roeitrainer is extra goed voor je hart. Het stimuleert namelijk je bloedsomloop.
  • Het neemt weinig ruimte in beslag. Het is een smal apparaat, dus je kunt het al snel ergens kwijt. Zeker als je gaat voor een model die je overeind kunt zetten.

De nadelen:

  • Het kan saai zijn. De beweging die je hierop kunt uitvoeren is namelijk erg eentonig.
  • Geen specifieke training. Juist doordat je met een roeitrainer je hele lichaam traint, werk je minder doelgericht aan een bepaalde spiergroep.

De loopband

Een ander populair fitnessapparaat is de loopband, zowel onder gebruikers in de sportschool als bij mensen die thuis willen sporten.

De voordelen:

  • Je loopt altijd droog. Natuurlijk kun je buiten gaan hardlopen, maar met een loopband ben je niet afhankelijk van het weer.
  • Je bouwt conditie op
  • Je kunt eenvoudig afwisselen door niet alleen je snelheid aan te passen, maar vaak ook te gaan voor een helling of bijvoorbeeld interval training.
  • Een loopband is schokaborberend. De kans op blessures is hierdoor aanzienlijk kleiner.

De nadelen:

  • Het is geen alles in één apparaat. Je armen doen bijvoorbeeld dien je apart te trainen als je dat wenst.
  • Het is vaak een duur apparaat als je het zelf wilt aanschaffen.
  • Het is minder gezond dan buiten hardlopen, omdat de frisse lucht ontbreekt.

De crosstrainer

Met dit cardio apparaat beweeg je een beetje, zoals je loopt. Je gaat er op staan en met beide handen pak je de handvatten vast. Je maakt een gecombineerde beweging van lopen, trekken en duwen. Eenvoudig dus, maar wat zijn nu de voor- en nadelen?

De voordelen:

  • De kans op blessures is erg klein.
  • Je bouwt makkelijk conditie op.
  • Je traint zowel je armen en benen als je rugspieren

De nadelen:

  • Ook dit apparaat is vrij eentonig. Enkel de snelheid kun je aanpassen.
  • Thuis neemt dit apparaat veel ruimte in beslag.

De hometrainer

Met een hometrainer kun je heel wat afstanden afleggen. Veel mensen kiezen dit apparaat voor een gerichte training, maar zoals elk apparaat, heeft ook de hometrainer zijn plus- en minpunten:

De voordelen:

  • Een ontspannen work-out. Veel mensen vinden fietsen een plezierige bezigheid.
  • Keuze programma’s bieden de mogelijkheid om je training af te wisselen.
  • Je verbetert eenvoudig je conditie
  • Een hometrainer is relatief goedkoop in aanschaf

De nadelen:

  • Alleen je benen komen aan bod.
  • In vergelijking met de andere apparaten, verbrand je met de hometrainer minder calorieën.

Leave a Reply

Your email address will not be published.